تبلیغات
با نماز - نماز و بازار

با نماز

بزرگ مردتاریخ

جستجو
لوگو


ثانیه شمار
اوقات شرعی
جعبه حدیث

موضوع: تفسیر نماز -نماز -



جالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّكاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ [1]

مردانی كه نه تجارت و نه معامله آنها را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و ادای زكات غافل نمی‌كند.

ـ ذكر این نكته نیز لازم است كه در این آیه هم (تجارت) آمده است و هم (بیع) با این كه به نظر می‌رسد هر دو یك معنی داشته باشد، ولی ممكن است تفاوت این دو از این نظر باشد كه تجارت اشاره به یك كار مستمر و مداوم است. ولی بیع برای یك مرحله و به صورت گذرا است.

ـ آنها پیوسته از روز قیامت و دادگاه عدل پروردگار كه از شدّت وحشتش دلها و چشمها در آن دگرگون می‌شود بیمناكند (توجّه داشته باشید جمله (یخافون) دارد خوف و ترسی كه آنان را به انجام مسؤولیتها و رسالتها وادار می‌كند).


ـ‌ در حدیث دیگری نقل شده كه درباره‌ این گروه از مردان الهی كه پاسدار وحی و هدایتند فرمود:
« هُمُ التُّجَّارُ الَّذِینَ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا دَخَلَ مَوَاقِیتُ الصَّلَاةِ أَدَّوْا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقَّهُ فِیهَا »:آنها تاجرانی هستند كه تجارت و بیع آنان را از یاد خدا غافل نمی‌سازد، هنگامی كه وقت نماز داخل می‌شود حقّ آن را اداء می‌كنند. [2]

مراد به اقامه‌ نماز و ایتاء زكاه آوردن همه اعمال صالحه است كه خدای تعالی بندگان را بدانها مأمور كرده، كه در زندگی دنیایشان انجام دهند، اقامه‌ نماز وظایف عبودیّت برای خدا سبحان را ممثل می‌كند، و ایتاء زكات وظایف او را نسبت به خلق ممثل می‌سازد، چون نماز و زكات هر یك در باب خود ركنی هستند.
در این خانه‌ها مردمی كه تجارت و بیع، آنها را از یاد خدا و اقامه‌ نماز و دادن زكات ، یا پاك ساختن عمل ، باز نمی‌دارد، صبح و شام خدا را تسبیح می‌كنند. گفته‌اند: مقصود از تسبیح كردن، نماز خواندن است، زیرا هر تسبیحی در قرآن نماز است.[1] - نور/37
[2] - نمونه، ج 14، ص 486 ـ 483.
[3] - مجمع البیان، ج 7، ص 224.
[4] - وسایل الشیعه، ج 17،‌ص 303.
[5] - وسایل الشیعه، ج 12، ص 410.
[6] - نور/37
[7] - طه/14
[8] - عنكبوت / 45.
[9] - تفسیر نور(10جلدى)، ج‏6، ص:191و

ـ برخی گفته‌اند: مقصود از تسبیح كردن، تنزیه و پاك شمردن خداست،‌در ذات و افعالش از همه‌ نقایص.

از امام صادق و پدرش ـ علیهما السّلام ـ روایت است كه: اینها مردمی هستند كه وقت نماز تجارت را ترك كرده، به نماز روی می‌آورند و اجر آنها از كسی كه تجارت كند، بزرگتر است.[3]

اثر ذكر خدا در بازار

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «من ذكر الله عزّوجلّ فی الاسواق غفر الله له بِعَدَد اهلها» [4]

كسی كه در بازار به یاد خدا باشد، خداوند به عدد اهل بازار او را مشمول غفران و بخشش خود قرار می‌دهد.و همچنین آن حضرت فرمودند:« مَنْ قَالَ فِی السُّوقِ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَة » [5] كسی كه در بازار ذكرش شهادتین باشد خداوند برای او هزار حسنه می‌نویسد. باید گفت كه اهل بازار اگر همواره به یاد خدا باشند، از خطاها و لغزشها و گناهان و صفات رذیله محفوظ می‌مانند، زیرا لحظه‌ای جدایی از خداوند باعث می‌شود تا به خود یا دیگری ظلم كنند.

بنابراین، اگر بخواهیم در كسب و تجارت دچار مفاسد دنیوی از قبیل ریا و اجحاف و بی‌انصافی و احتكار، و دروغ نشویم و به طور كلّی از محرمات كسب و تجارت به دور باشیم، باید همواره یاد خدا را در قلوب خود زنده نگاه داریم. برای رسیدن به این عمل مهمّ، راههایی وجود دارد كه بهترین آن، اقامه‌ نماز است. از امام صادق ـ علیه السّلام ـ « رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّكاةِ » [6]

مردانی كه نه تجارت و نه معامله آنها را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و ادای زكات غافل نمی‌كند سؤال شد كه چه كسانی هستند؟ حضرت فرمودند:آنها تاجرانی هستند كه هر گاه وقت نماز فرا می‌رسد كار را رها كرده و به سراغ نماز می‌روند. اصولاً فلسفه‌ نماز برای یاد خداست و در قرآن آمده است:«اقم الصّلوه لذكری» [7] نماز را برپا دارید تا به یاد من باشید.

و نماز است كه انسان را از فحشاء و منكرات باز می‌دارد:« وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر». [8]

پیام‏ها:  [9]

1- كسانى كه تجارت آنان را غافل نكند، مردان بزرگى هستند. ( «رِجالٌ» با تنوین آمده كه علامت بزرگى و عظمت است)

2- اگر ایمان و اراده‏ى قوى باشد، ابزار و وسائل اثرى ندارند. «لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ»

3- بازار اسلامى، هنگام نماز باید تعطیل شود. «لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ»

4- حتّى كارهاى حلال و مباح نباید انسان را از یاد خدا غافل كند، چه رسد به كارهاى مكروه و حرام. «لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ»

5- ترك تجارت، ارزش نیست، بلكه تجارت همراه با یاد خدا و نماز و زكات‏ ارزش است. لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ ... عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ ... (مردان خدا براى زندگى دنیوى تلاش مى‏كنند، ولى از آخرت غافل نیستند.)

6- ایمان به آخرت، دنیا را نزد انسان كوچك مى‏كند. لا تُلْهِیهِمْ‏ ... یَخافُونَ یَوْماً

7- با این كه نماز ذكر خداست، ولى به خاطر اهمیّت، جداگانه مطرح شده است. «ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ»

8- نماز و زكات، در كنار یكدیگرند و كسانى استحقاق ستایش دارند كه اهل هر دو باشند.«إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّكاةِ»

9- دنیا، شما را از آخرت غافل نكند. «یَخافُونَ یَوْماً»

10- صحنه‏هاى قیامت، چشم‏ها را خاشع و دلها را منقلب مى‏سازد. «تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ»

 _______________________________________


نوشته شده در شنبه 16 فروردین 1393 توسط رسول توسلی آشتیانی
مقام معظم رهبری

آرشیو مطالب
نویسندگان
نظر سنجی
آمار سایت
Blog Skin