تبلیغات
با نماز - مهندسی خانه و نماز

با نماز

بزرگ مردتاریخ

جستجو
لوگو


ثانیه شمار
اوقات شرعی
جعبه حدیث

موضوع: تفسیر نماز -نماز -پرتویی از اسرار نماز -

إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ  [۱]


ولىّ و سرپرست شما، تنها خداوند و پیامبرش و مؤمنانى هستند كه نماز را برپا مى‏ دارند و در حال ركوع، زكات مى ‏دهند.

نكته‏ ها:

در شأن نزول آیه آمده است: سائلى وارد مسجد شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسى چیزى به او نداد. حضرت على علیه السلام در حالى كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تكریم این بخشش، این آیه نازل شد.

ماجراى فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند: ابن عباس، عمّار یاسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، انس‏بن مالك، بلال و ... نقل كرده‏ اند و شیعه و سنّى در این شأن نزول، توافق دارند.  [۲]

عمّار یاسر مى‏گوید: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آیه بود كه رسول ‏خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه». [۳]

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله در غدیرخم، براى بیان مقام حضرت على علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود.  [۴]

و خود على علیه السلام نیز براى حقّانیّت خویش، بارها این آیه را مى‏ خواند.  [۵]

ابوذر كه خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجد الحرام براى مردم داستان فوق را نقل مى‏ كرد.  [۶]

كلمه‏ى «ولى» در این آیه، به معناى دوست و یاور نیست، چون دوستى و یارى مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق مى‏ كنند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: منظور از الَّذِینَ آمَنُوا ...، على علیه السلام و اولاد او علیهم السلام تا روز قیامت هستند. پس هركس از اولاد او به جایگاه امامت رسید با این ویژگى مثل اوست، آنان در حال ركوع صدقه مى ‏دهند.[۷]

مرحوم فیض كاشانى در كتاب نوادر، حدیثى را نقل مى‏كند كه بر اساس آن سایر امامان معصوم نیز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه داده‏اند كه این عمل با جمع بودن كلمات‏ «یُقِیمُونَ‏، یُؤْتُونَ، راكِعُونَ» سازگارتر است.

امام باقر علیه السلام فرمود: «خداوند پیامبرش را دستور داد كه ولایت على علیه السلام را مطرح كند و این آیه را نازل كرد».  [۸]

بهترین معرّفى آن است كه اوصاف وخصوصیّات كسى گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پیدا كنند. (آیه بدون نام بردن از على علیه السلام، اوصاف وافعال او را برشمرده است)

امام صادق علیه السلام فرمود: «على علیه السلام هزاران شاهد در غدیر خم داشت، ولى نتوانست حقّ خود را بگیرد، در حالى كه اگر یك مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را مى‏ گیرد!» [۹]

ولایت فقیه در راستاى ولایت امام معصوم است. در مقبوله‏ ى عمربن حنظله ازامام صادق علیه السلام مى‏ خوانیم: «به آن كس كه حدیث ما را روایت كند و در حلال وحرام ما نظر كند و احكام ما را بشناسد، بنگرید. پس به حكومت او راضى باشید كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. فانّى قد جعلته علیكم حاكماً .... [۱۰]

پیام‏ها: [۱۱]

۱- اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه.

آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهى كرد، این آیه مى ‏فرماید: خدا و رسول و كسى را كه در ركوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهید. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ... إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ‏ ...

۲- از این‏كه به جاى «اولیائكم»، «ولیّكم» آمده، ممكن است استفاده شود كه روح ولایت پیامبر و على علیهما السلام، شعاع ولایت الهى است. «وَلِیُّكُمُ»

۳- در قرآن معمولًا نماز وزكات در كنار هم مطرح شده است؛ ولى در این آیه، هر دو به هم آمیخته‏ اند. (دادن زكات در حال نماز) «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»

۴- كسانى كه اهل نماز و زكات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ‏ ... ( «إِنَّما»، نشانه‏ ى انحصار ولایت در افراد خاصّ است)

۵- براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (آرى، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.)

۶- ولایت از آنِ كسانى است كه نسبت به اقامه ‏ى نماز وپرداخت زكات پایدار باشد. یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ‏ ... ( «یُقِیمُونَ» و «یُؤْتُونَ» نشانه دوام است)

۷- هرگونه ولایت، حكومت و سرپرستیى كه از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ‏ ... (كلمه‏ «إِنَّما» علامت حصر است)

۸- توجّه به خلق براى خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»

۹- كسى كه نسبت به فقرا بى‏ تفاوت باشد، نباید رهبر و ولىّ شما باشد. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ‏ ... وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ

۱۰- كارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمى‏ كند. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»

۱۱- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّى هم «زكات» گفته مى ‏شود. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ»

۱۲- ولایت‏ها در طول یكدیگرند، نه در عرض یكدیگر. ولایت بر مسلمانان، ابتدا از آنِ خداوند است، سپس پیامبر، آنگاه امام. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا ...
__________________________________________
[۱] - مائدة / ۵۵
[۲] - الغدیر، ج ۲، ص ۵۲، احقاق‏الحقّ، ج ۲، ص ۴۰۰ و كنزالعمّال، ج ۶، ص ۳۹۱.
[۳] - تفسیر المیزان.
[۴] - تفسیر صافى.
[۵] - تفسیر المیزان.
[۶] - تفسیر مجمع ‏البیان.
[۷] - كافى، ج ۱، ص ۲۸۸.
[۸] - تفسیر نورالثقلین وكافى، ج ۱، ص ۲۸۱.
[۹] - تفسیر نورالثقلین.
[۱۰] - كافى، ج ۱، ص ۶۷.
[۱۱] - تفسیر نور(۱۰جلدى)، ج‏۲، ص:۳۱۹و ۳۲۰




نوشته شده در جمعه 8 فروردین 1393 توسط رسول توسلی آشتیانی
مقام معظم رهبری

آرشیو مطالب
نویسندگان
نظر سنجی
آمار سایت
Blog Skin