تبلیغات
با نماز - چرا بعد از جنابت غسل واجب می گردد ؟ و ارتباط آن با نماز چیست ؟

با نماز

بزرگ مردتاریخ

جستجو
لوگو


ثانیه شمار
اوقات شرعی
جعبه حدیث

چرا بعد از جنابت غسل واجب می گردد ؟ و ارتباط آن با نماز چیست ؟

در ابتدا باید بیان نمود که علت حقیقی بسیاری از واجبات ومحرمات بر ما پوشیده است و خداوند عمدا آن را بیان ننموده است تا مطیع از عاصی شناخته شود چرا که اگر علت واقعی بسیاری از احکام گفته می شد دیگر مردم  به عنوان اینکه آن عمل دستور خداوند است بدان  عمل نمی کردند بلکه انگیزه عمل آنها بهرمندی از منافع یا دفع ضرر های مادی ومعنوی بود واین برای خداوند مهم است که شخص آن قدر در خداشناسی رشد کرده باشد که بدون چون وچرا دستور او را بپذیرد همانگونه که پزشک معالج نیز چنین است.

در مورد مساله وجوب غسل هنگام جنابت نیز حقیقت مطلب همین است  لکن در بعض روایات به گوشه ای از اسرار آن اشاره گردیده است به عنوان مثال از امام رضا روایت شده است که حضرت فرمودند هنگام غسل با انگشتانت موهای سرت را باز کن تا آب به ریشه مو برسد زیرا از پیامبر روایت شده است که در زیر هر مویی جنابتی وجود دارد[۱].

که این روایت حاکی از آن است که انسان در حال جنابت کل بدن او دچار خبث باطنی جنابت می گردد لذا بعد از آن دستور به غسل  کل بدن داده شده است هم چنین امام رضا در این باره فرمودند : علت غسل جنابت ، پاکیزگى است تا انسان را از آنچه از آزردگى آن کار دیده است ، تطهیر کند و همه تن او پاک گردد؛ زیرا جنابت ، از همه بدن شخص ‍ برخاسته و از همین رو، تطهیر همه بدن بر او واجب شده است

ولی در مورد ادرار ومدفوع اینگونه نیست زیرا حدث اصغر  بیشتر از از جنابت اتفاق می افتد  و بیرون آمدن آن بدون  شهوت  است خداوند، در این باره به وضو بسنده داشته است ، در حالى که جنابت بیشتر از لذت جویى و لذت یابى و واداشتن خود به این کار از انسان بر مى خیزد[۲].
امام صادق نیز در پاسخ زندیقى که پرسید: علت غسل جنابت چیست ؟ فرمودند :همانا آمیزش ‍ کننده ، کارى حلال انجام داده است و کار حلال هم مایه آلودگى نیست -: جنابت ، همانند حیض است ؛ چرا که نطفه ، خونى است استحکام نایافته و آمیزش هم امکانپذیر نیست ، مگر به حرکتى سخت و شهوتى چیره . پس ، چون به پایان رساند، بدن ، نفس مى کشد و مرد از نفس آن ، در خود بویى بد احساس مى کند. غسل براى همین واجب شده است و البته غسل جنابت ، افزون بر این ، امانتى است که خداوند به بندگان خویش سپرده است تا از این رهگذر، آنان را بیازماید[۳].

البته این مساله  که  جنابت  کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد در آزمایشات به اثبات رسیده است لذابرخی از پزشکان در مورد فواید بهداشتی طهارت به ویژه بعد از مقاربت به مواردزیر اشاره نموده اند  :

الف- نشاط بخشیدن به بدن و ورزیده شدن آن از طریق تحریک پایانه های عصبی موجود در پوست.

ب- کاهش احتقان خون در پوست و دستگاه تناسلی و دفع خون های جمع شده در این قسمت ها به سایر قسمت های بدن به ویژه قلب و مغز.

ج- عمل غسل یک فعالیت عضلانی است که موجب نشاط قلب و حسن جریان خون در بدن و ورزش عضلات ارادی بدن است.

د- غسل، سلامتی پوست را تامین می کند تا بهتر به وظایف متعدد خود که از مهمترین آنها، انتقال احساسات و تنظیم دمای بدن و حفظ سلامتی بدن است، عمل نماید.

هـ- زدودن سلول های مرده، مواد چربی زائد و گرد و غبار و سایر آلودگی ها از پوست[۴].

اما علت غسل هنگام نماز :
الف)انسان هنگام نماز قرار است به دیدار خالق یکتا وآفریننده پاکی برود واز او طهارت روح را طلب کند حال چگونه می تواند با جسمی آلوده به زیارت دوست برود وبا چه رویی از خداوند درخواست طهارت ورشد روح خود را بنماید.

ب)باید بدانیم که احکام الهی تابع ضرر و نفع نیست بلکه تابع مصلحت ومفسده ای است که خداوند حکیم آن را تشخیص  می دهد لذا اگر هیچ اثر بهداشتی هم بر غسل مترتب نباشد باز وجود مصلحت الهی در آن برای وجوب آن هنگام نماز کافی است وخداوند اینگونه پاکی را قبل از نماز به مصلحت دیده است.

ج) غسل جنابت برای انجام عباداتی همچون نماز وطواف وخواندن سوره های واجب قرآن واجب است وبه خودی خود واجب نمی باشد تا بگوییم خداوندفقط برای درک این آثار بهداشتی آن را واجب نموده است.

د)برخی از این آثار بهداشتی که از شستشوی بدن حاصل می شود، با شستشوی ساده بدن (بدون نیت و شرایط دیگر غسل همانند رعایت ترتیب و…) نیز حاصل می شود. پس معلوم می شود که این آثار هدف اصلی شارع مقدس اسلام نبوده است. بلکه هدف تحصیل طهارت باطنی قبل از نماز و…می باشد که با شرایط خاص بدست می آید.

پی نوشت ها
[۱] الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام ؛ ؛ ص۸۳وَ مَیِّزْ شَعْرَکَ بِأَنَامِلِکَ عِنْدَ غُسْلِ الْجَنَابَةِ فَإِنَّهُ نَرْوِی عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّ تَحْتَ کُلِ‏ شَعْرَةٍ جَنَابَةٌ فَبَلِّغِ الْمَاءَ تَحْتَهَا فِی أُصُولِ الشَّعْرِ کُلِّهَا وَ خَلِّلْ أُذُنَیْکَ بِإِصْبَعِکَ وَ انْظُرْ أَنْ لَا تُبْقِیَ شَعْرَةً مِنْ رَأْسِکَ وَ لِحْیَتِکَ إِلَّا وَ تُدْخِلُ تَحْتَهَا الْمَاء
[۲] من لا یحضره الفقیه : ج ۱ ص ۷۶ ح ۱۷۱٫
[۳]  الاحتجاج : ج ۲ ص ۲۳۹ ح ۲۲۳٫
[۴] پژوهشی در اعجاز علمی قرآن کریم، ج دوم، صفحات ۳۵۷ تا ۳۶۱٫

مرکز تخصصی نماز



نوشته شده در دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 توسط رسول توسلی آشتیانی
مقام معظم رهبری

آرشیو مطالب
نویسندگان
نظر سنجی
آمار سایت
Blog Skin